Oldalak

Zalan

Lilypie Fifth Birthday tickers

Kristóf

Lilypie Kids Birthday tickers

Balázs

Lilypie Kids Birthday tickers

28.10.10

heti menü + máglyarakás recept

Hétfő: Grízes tészta + szalonnás krumpligombóc
Kedd: Marhahúsleves + szűzérmék baconbe göngyölve, párolt rizs
Szerda: Marhahúsleves + fahéjas kalács
Csütörtök: Sajtleves baconnel + fűszeres, ropogós hal, krumplipüré + töltött kenyérkék
Péntek: Mézes-fokhagymás csirkemell párolt rizs
Szombat: Tonhalas rizssaláta, csokis pöfeteg
Vasárnap: fokhagymakrémleves, máglyarakás + túrós rétes
Hétfő: Spagetti carbonara

Tehát Máglyarakás. Ismét Wise Lady receptje alapján. Valahogy ez a kaja kimaradt az életemből. Utoljára menzán ettem máglyarakást és hát.. khmm.. finoman szólva nem ébresztett vágyat az újrakóstolásra. Se otthon, se rokonoknál nem szerepelt az étlapon, a menzából csak a robbantott étel látványára, almacsutka darabokra és némi főtt almára emlékszem.

De a receptet átolvasva - olyan ételeket keresek, amiből némi gyümölcshöz vagy zöldséghez jut a család, mert ha rajtuk múlna húst hússal (esetleg hallal) ennének + krumpli, rizs és tészta és édesség:/ - szóval a receptet olvasva összefutott a számban a nyál, hamar meg kellett valósítanom a finomságot.

Miután gondosan bevásároltam, itthon derült ki, hogy kiflit, na azt nem vettem a máglyarakáshoz. Ha egyszer hazajöttünk, nincs az az étel, ami kirobbanthatna itthonról (két kicsivel, na nem), így Kata gubarúd receptjét használtam fel, és biztonsággal állíthatom, jó ötlet volt. A mákos gubához is házilag csinálom a "kiflit", és sokkal finomabb a végeredmény. Ez a kiflivásárlás amúgy is egy lutri - nem tudom előre, hogy csak levegőt veszek-e vagy van tésztarésze is neki. Rudat sodorni tésztából nem egy szellemi kihívás, még aznap este készen volt a máglyarakás is, persze a másfél kg alma hámozását és reszelését apára bíztam :D - számomra ez lenne a kihívás.

Gubarúd

3,5 dl tej
2 ek olaj
1 ek (púpozott) cukor

1 tk só
60 dkg finomliszt
2,5 dkg élesztő

Dagasztom - kelesztem, átgyúrom, 10 egyenlő részre vágom, rudakat formázok belőle. (nem számít a kinézet, úgyis tovább kel a tészta, eltűnnek az egyenetlenségek)
Sütőpapíros tepsire fektetem őket, 30 percig pihennek,
200 fokon, légkeverésen 20 percig sütöm őket.


Máglyarakás
8 gubarúd (vagy 10 kifli)
   karikára vágom

1 liter tej
   fokozatosan elkeverek benne
8 tojássárgáját
7 ek cukrot
   ezt ráöntöm a kiflikre, 3/4 óráig hagyom ázni a karikákat, párszor átforgatom - ezalatt megkérem a segítőmet, hogy pucoljon meg és reszeljen le
1,5 kg almát (bruttó tömeg)
   én pedig kivajazok egy nagyobb fajta, magas peremű tepsit, megszórom
zsemlemorzsával, sütőt 220 fokra melegítem, és lepihenek (értsd: felkapom valamelyik nyűgös gyermeket), beleteszem a kifli, elterítem; ráöntök
2 ek darált diót
   ráöntöm az almát, rá
3 ek cukrot, rá
1 tk fahéjat,
   40 percig sütöm.

   Ezalatt a
8 tojásfehérjét 
   kemény habbá verem, beleöntöl
1 tk citromlét, 
   2-3 percig verem, majd bele
2 ek cukor, 
   tovább verem 2 percig, bele
1 ek baracklekvár,
   átmixelem.

A sütőt 180 fokra kapcsolom, a habot rápakolom az almára, és aranybarnára sütöm 20 perc alatt.

Sajnos nekem nem sikerült olyan pöpecre, mert bár annyira kemény habot vertem, hogy a tálat fejre állíthattam, sajnos valamelyik picur miatt nem raktam rá rögtön a habot az almára, így az állás miatt összeesett szegény:( De nagyon finom volt, szeletet nem is tudtam fotózni, eltűnt  ;D

És nagyon gyorsan kész van, ami nem utolsó szempont mostanában nálam.

2 comments:

salamonandi-toti said...

lehalok, hogy van időd ennyi mindent főzni?:D

bringa said...

Tudod, Andika, ennyi pasi mellett kénytelen vagyok. Még szerencse, hogy van némi gyakorlatom, ha nem is sok.
De ha pl. nincs desszert - mert nincs mindig -, állandóan nyitogatják a fiúk a hűtőt, hogy valamit úúgy ennének.. Már Kristóf is tudja mondani, hogy: ssütii!!