Oldalak

Zalan

Lilypie Fifth Birthday tickers

Kristóf

Lilypie Kids Birthday tickers

Balázs

Lilypie Kids Birthday tickers

25.10.10

Bejegyzés a fogakról

..annak kapcsán, hogy kibújt Zalán első foga :o

Még ilyet! Én kis hősöm:) Láttam, hogy duzzad az íny, de elhitettem magammal, hogy akár fél év is eltelhet még, mire az első kis fog kibújik. Mert nyakig nyálas a fiú, és harapdál mindent, az egy dolog, Kristóf is ezt művelte, és anno Balázs is - ma reggel viszont Zalán megharapta az ujjam, és mintha egy pici tű lett volna :DD

Balázs még nem volt egészen 4 hónapos, mikor az első fogacska kibújt, és nagyon megszenvedtük az első pár alkalmat. Plusz rögtön el is kezdtek romlani a fogai - nem csoda, cumisüvegszámra itta a gyerekteát. A feketévé romló fogakon (nem mind volt, az de a hátsók eléggé) csak a fogváltás kora segített. Ma már gyönyörűen kezeli őket, rendesen jár fogorvoshoz, két pici tömésen esett át a múlt évben. Javasolták a fogszabályozást, én ellenzem, természetes a mosolya így.

Kristóf már 9 hónapos volt, mikor ez megtörtént - ma már szerintem az összes foga kinn van, lehetetlen megszámolni őket, de 40 foggal vigyorog és ordít a nagyvilágba. Mostanában inkább ordít, de ez egy külön történet:( Szerintem minden egyes fogat megszenvedtünk, a 2 szemfog borzasztóan megviselte, a fogzás óta kb. 5-6 átalvós éjszakánk volt. Előtte pedig... szinte mindegyik - mély nosztalgiával gondolok ezekre az időkre.
Mindenesetre Kristóf buzgón mossa a fogát, reggel-este, fluoridmentes fogkrémmel - ez apa döntése. Bár én azt hittem, minden gyerekfogkrém fluoridmentes, ez korántsem így van.És emlékeszem, én is előszeretettel nyammogtam a fogkrémeken anno. És már Kristóf is rákapott az ízére:D


És Zalán is elkezdett fogzani. Ahhoz képest,  hogy a másik két fiú mit össze nem nyűgött, nem volt nagy szám. Mindössze picit nyugtalanabbul aludt pár éjszaka óta.

Éés, ami a legviccesebb: Ramival beszélgettünk, és megállapítottuk, hogy a fogak kibújásának ideje és a szoptatás között biztosan van összefüggés, ti. minél tovább szoptatjuk a kicsit, annál később bújik ki a foga, pontosabban, akkor kezd el kibújni a fog, amikor rendesebben eszik már a kicsi mást is, nemcsak anyatejet. Volt 3 statisztikai alanyunk, akik abszolút beillettek a tudományos tételbe, illetve az ismerősi körből is vettünk példákat.
Na most erre jön Zalán, aki se cumit, se cumisüveget nem látott még (mondjuk tegnap megkóstolt egy almagerezdet,  de azt saját erőből szerezte és csócsálta meg), szopizik ezerrel, erre - meglepetés! - kibújt az a fog.

Már régen tudom, de ismét megbizonyosodtam: a gyereknevelésre, a gyerekek működésére nincsenek szabályok, nincsenek elvek, módszerek: minden gyerek másképp működik, a legtöbb, amit tehetünk mi szülők, hogy megpróbálunk ösztönösen reagálni XD
És egy kis emlékeztető a fogzásról:

Az első fogzás menete, a tejfogak megjelenési sorrendjében.

Időpont
Fogak
6 hó- két alsó középső metsző
8-12 hó között- két felső középső metsző
10-12 hó között- két felső szélső metsző
13-14 hó között- két alsó szélső metsző
15-16 hó között- négy első zápfog
20-24 hó között- négy szemfog
36 hó- négy hátsó zápfog

No comments: