Oldalak

Zalan

Lilypie Fifth Birthday tickers

Kristóf

Lilypie Kids Birthday tickers

Balázs

Lilypie Kids Birthday tickers

24.9.10

Lasagne bolognese

Sokáig ellenálltam ennek a kérésnek, a fiúk egyszerűen "imádják", én egyszer kóstoltam, úgy 15 éve, szerintem a zacskós változatot. A zacskós bolognai szószoktól pedig egyszerűen hányok: nem véletlenül - Balunak éveken át az volt a kedvence. Mostmár 2 éve rátaláltam egy nagyon hasonló ízű bolognai spagetti receptre, így Balázs is örül és nem vegyszereket eszik, én viszont továbbra is csak elkészíteni bírom ezt a cuccot, megenni brr.


Elvileg vannak másfajta lasagne-k, de nálunk - lévén húsevő család - csak a bolognais jön be, ezt kérdezés nélkül is tudtam, így net, és a Zamat és illat blogon hamar megtaláltam a jól hangzó receptet.
Minimális változtatással csináltam, nagyon finom lett.

Ha Balunak nagyon ízlik valami, onnan lehet tudni, hogy eszi az adagját, de már aggódva figyel és számol, hogy - pl. jelen esetben - hány adag jut még neki és hogy is kéne meggyőzni mindenkit, hogy adják neki a részüket XD
Pontosan ez történt. 3 órán belül üres volt a tál, pedig én is ettem, és nagyon laktató kaja.

És a recept:
Kétfajta mártás készül, egy bolognais és egy sajtmártás.

Bolognai mártás:
50 dkg darált sertéshús
kevés olaj
2 gerezd fokhagyma
1 közepes sárgarépa kislyukú reszelőn lereszelve
1 paradicsomsűrítmény (mivel az mindig van itthon, paradicsomlé viszont soha)
2 dl húsleves (dm-es bioleveskockából)
bazsalikom, oregano, só, bors, babérlevél (1 egész)

Sajtmártás:
4 dkg vaj
3 ek finomliszt
15 dkg reszelt sajt (vegyesen volt trappista és füstölt trappista)
só, bors, pici őrölt szerecsendió

Tésztához:
legalább 40 dkg lasagne lap (nekem csak 25 dkg volt, így a hiányzó lapokat rétestésztával helyettesítem, ami szerencsére mindig van itthon)
10 dkg reszelt sajt a tetejére

Először a bolognai mártást készítem, mert amíg a hús megfő, elkészül a sajtmártás is.
Kevés olajon megpirítom a darált húst, belerakom a répát, finomra vágott fokhagymát, fűszereket, átforgatom az egészet, belerakom a paradicsomot, felöntöm fél l vízzel + bele a húsleves. Ez a mártás ennyi, már csak fedő alatt kell párolni picit, és nem szabad, hogy az összes levet elfője, mert ebben puhul majd meg a tészta. Mire végeztem a sajtmártással, pont kellően leveses maradt a bolognai (a végén majd kiveszem azért a babérlevelet, azt nem tálalom fel).

A vajat megolvasztom, a lisztet elkeverem benne, és ha elég forró, hideg vízzel felengedem (kb. fél decivel), és APRÁNKÉNT beleöntöm a tejet is. A tejet a mikróban megmelegítettem, és kézi habverővel kevertem hozzá a lisztes vajhoz, és így nem csomósodott be. (Isten áldja a kézi habverőt, mióta azt használom, nem csomósak a mártások, rántások, de még a puding sem.) Ezután megfűszerezem, főzöm picit,majd bele a reszelt sajt. A sajt felolvadásáig kevergetem a mártást, hogy sűrű legyen, de a bolognai szószhoz hasonlóan leveses is.

Egy tepsit olajjal kikenek (nálam egy közepes tepsi elég volt), ebbe beleöntöm a sajtmártás 1/3-át, rá a tésztalapok, erre bolognai, megint tészta, sajtmártás, tészta, bolognai, tészta, sajtmártás utolsó 1/3-a. A mennyiségek függvényében a belső rétegeket lehet variálni, fő, hogy a vastagbetűsek sorrendje ez legyen.

175 fokon 40 percig sütöm, az utolsó 5 percben rászórom a 10 dkg reszelt sajtot, hogy ráolvadjon. Nyami:)

No comments: