Oldalak

Zalan

Lilypie Fifth Birthday tickers

Kristóf

Lilypie Kids Birthday tickers

Balázs

Lilypie Kids Birthday tickers

3.3.15

Zalan beszel

Azt akartam irni, hogy dobbenetes dolog, de Zalan tenyleg beszel. A FB-nak hala nem irom, mert utalom, hogy minden hirt, videot, akarmit ezzel a szoval vezetnek be. Vagy: leesik az allad, ha ezt megnezed/elolvasod/lajkolod. Az ilyet pedig biztosan nem nezem meg, mert elegem van a hatasvadaszatbol, a kamu hirekbol, a kattintasszam novelesbol.

Szoval, Zalan beszel. Az ugy volt, hogy egy ideje mar dudolt magaban gyerekverseket, mert minden este elalvas elott nursery rhyme-okat nezunk, ez amolyan szertartas mar. Aztan 2 hete beszedterapiasok jartak nalunk, es ott nagyon erdekes dolgot tanultam. Nagyon egyszeru valami, es talan nem is ettol indult be a beszed, de talan igen, nem lehet veletlen, hogy aznap delutan kert eloszor teat Zalan. Igy: 'Teat. Kersz teat.'
A nagyon egyszeru dolog, hogy ha valamit szeretne, akkor varjuk meg, amig keri. Es a lenyeg: nem kell megvarni, hogy kimondja magat a szot, hanem barmilyen hangot kiad, azt jutalmazzuk. Hat itt csusztam en el eddig. A barmilyen hang nem volt eleg, mindenaron a teljes szot akartam kieroszakolni belole. Es azota mar nagyon sok mindent ker. Par nap mulva delutan kozolte, a sonkara mutatva: 'Time for sausage.' Na akkor azert nagyon leesett az allam. Es azota is hasznaljuk ezt itthon, es nagyon szereti (nyilvan a sulibol vette), time for bed, time for dress, time for bath, es rohogve engedelmeskedik.
Aztan a heten megegyszer leesett az allam, amikor az asszisztense elmeselte, hogy elolvasta - hangosan  - az elso konyvet. Persze, ez egy par mondatos, rajzos-szines konyvecske, de valahol nagyon vicces, hogy mig a tobbiek a betukkel kuszkodnek, o olvas. Angolul.
Szoval megvan mar a nagy passziv szokincs, ami fokozatosan valik aktivva, hat eleg nagy teljesitmeny, es en nagyon boldog vagyok, mar megint.
Az iras, az nehezen megy, de az asszisztense is IPadot hasznal vele, nahat azzal remekul boldogul.

Amugy ejszaka meg pelenkas, de egyre tobbszor fordul elo, hogy szaraz reggelre a pelus, ha nagyon sokaig alszik, akkor vannak balesetek.

Tetszik, hogy itt nem gorcsolnek ra a dolgokra, talan mar emlitettem egyszer-ketszer. Kerdeztem a logopedust, mennyire legyunk kovetkezetesek azzal, hogy ha ker valamit, meg kell varnunk a hangadast. Merthogy ez eleg nehez es faraszto, es ezen el is szoktunk csuszni, es feladjuk a probalkozast. A valasz: termeszetesen nem lehet es nem is kell megvarni, hogy mindig kerjen. Egyreszt ez fizikailag kivitelezhetetlen ket gyerek mellett, masreszt ez Zalannak is nagyon faraszto lenne, nem lehet elvarni a folyamatos koncentralast. Es ezzel a par szoval oriasi terhet vettek le a vallamrol. Mert nem kell kokemenyen betartani a szabalyt. En igy gondoltam, es nekem igy is tanitottak a szulokepzeseken. Csak ugy van ertelme, ha elhatarozzuk, elkezdjuk, es onnantol mindig ez van. Ez volt a PECS-el, napirenddel, anyamkinjaval. Es be kell vallani, ez lehetetlen, mert innentol nincs sajat eletunk.

Valahogy itt szabad hibazni.

Ugyanez a tapasztalatom az itteni szulokepzesen. Elkezdtem egy hathetes treninget (heti 2 ora, kibirhato), helyben van, es eleg mas a hozzaallas. A kulonbseg ott kezdodott, hogy nem kerult szoba sem az oltas, sem annak megtagadasa, sem a dieta, sem a csodaszerek. Se az eloadok, se a szulok nem foglalkoztak ilyenekkel. Tulajdonkeppen ez sem kellene, hogy ujsag legyen, mert az autizmus konferencian mar megtapasztaltam, amikor egy magyar szulo ilyen kerdessel fordult az eppen aktualis eloadohoz (aki nem magyar volt), akkor az egeszen ertetlen arccal kozolte, hogy ez mar reg meghaladott teoria (itt most konkretan az MMR-oltasrol es annak hatasairol volt szo, ugymint az lehetett az oka a gyerek autizmusanak). Kutatasok megcafoltak a dolgot, es errol ennyit.

Mi persze nagyon szerencsesek vagyunk iskola szempontjabol, de azert itt az autizmus 'kezelese' pedagogiai kerdes. Vagyis elsosorban az oktatasi intezmenyek azok, ahol a vizualis segitsegekkel dolgoznak. Nagyon jo, ha otthon mi is hasznaljuk ezeket, az tenyleg szuper, mar-mar emberfeletti dolog, de ha nem , akkor sincs baj. Csak az iskolaban hasznaljak. Ellenben ingyen biztositanak (kuldenek emailen) barmilyen vizualis segitseghez anyagot. Csak irjuk le, milyen temakorben es kb. mit szeretnenk, a tobbit megoldjak.
Az azert vicces kicsit, hogy a jelenlevo 20 szulobol osszesen ketten voltunk azok, akik jelentkeztek, hogy otthon vizualis segitseget hasznalnak.

Szerintem nagyon jo, hogy itt nem borul fel jellemzoen egy csalad elete azert, mert autista gyerekuk van. Ugy ertem, hogy nem valtozik meg minden gyokerestol. A szuloket rengetegen segitik, megha nem is olyan egyszeru minden, mint meg Magyarorszagon hallottam es gondoltam. Persze vannak valasok itt is a diagnozis utan, es az anyak altalaban nem dolgoznak. De erdeklodnek, tajekozodnak es nyitottak. (Es mindegyikuk tokeletes hajjal jelenik meg, a sminkrol nem beszelve. Ezt irigylem, persze en is megtehetnem, csak..)

Az erem masik oldala persze, hogy en nyilvan olyan szulokkel talalkozom az ilyen rendezvenyeken, akik erdeklodnek, intelligensek stb. Es persze hogy vannak olyanok, akik leszarjak, depressziosak lesznek, a butasagrol nem beszelve. De mar megint 3 szulocsoportnak vagyok a tagja (mert en nyilvan eredeklodo vagyok, intelligen stb.), es meg senki nem akart beszervezni oltasellenes peticio alairasara. Es ezt ertekelem. (Mindamellett, hogy tudom, az Egyesult Kiralysagban nagyon nagy a kanyaro ellen oltatlanok aranya, es hogy innen indult az egesz MMR oltasellenes hiszteria. De ez egyreszt nem most volt, masreszt en nem talalkoztam meg ilyen szulokkel.) Itt pl. ketszer kapjak az MMR oltast a gyerekek, nem tudom, pontosan mikor esedekes a masik, de amikor idekoltoztunk, szoltak, hogy mindket gyereket be kell oltani. Nem, valoban nem kotelezo az oltas, de a haziorvos sajat hataskoreben elutasithatja annak a gyereknek az ellatasat, amelyiknek hianyoznak az oltasai. Mivel Kristof eleg sokat volt beteg, csusztunk az oltassal, es toroltek is a rendszerbol. Persze, amint megkapta, ismet regisztraltak, de amugy siman elkuldtek volna. Es az uj haziorvosnal is rogton az oltasokat ellenoriztek.)

A lenyeg, hogy most nagyon lelkes vagyok ismet, es dolgozunk gozerovel a gyerekekkel. Es kirandulunk, amennyit birunk, De ez egy masik tortenet.

2 comments:

Macus said...

Örülök, hogy ilyen nagyot haladtatok !

Babi néni said...

De jó! Örülök a hírnek én is!